تقسیم بندی قارچ ها

تقسیم بندی قارچ ها


%D8%A2%D9%85%D9%88%D9%86%D9%8A%D8%AA%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%83%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%A7.jpg

تقسیم بندی قارچها

قارچ که نام دیگر آن به زبان فارسی سماروغ است و در زبان فارسی قدیم به ان «چتر مار» نیز می‌گویند.اما ریشه اصلی آن یک کلمه انگلیسی و یونانی است.تولید و پرورش قارچهای خوراکی برای اولین بار در کشور فرانسه مورد توجه قرار گرفت و پرورش نوع خوراکی قارچها از فرانسه اغاز و سپس به سایر کشورها منتقل شده است اولین نشریه در خصوص پرورش قارچ توسط شخصی بنام تورنتفورت از فرانسه گزارش شده است هر چند مدارکی وجود دارد کنه نشان میدهند پرورش قارچ از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح با روشهای الهام شده از طبیعت در چین و ژاپن وجود داشته است.قارچ یک کلمه انگلیسی است که به طور مستقیم از نام لاتین آن یعنی mushroom به تصویب رسیده است. البته خود این کلمه هم از زبان یونانی گرفته شده‌است. که اشاره به ساختارهای ماکروسکوپی و مورفولوژی قارچ دارد.

تقسیم بندی قارچها

بیش از ۳۸ هزار نوع قارچ وجود دارد که بعضی از آنها سمی اند و بعضی از آنها قابل خوردن می‌باشند. رنگ، شکل و اندازهٔ قارچ‌ها می‌تواند خیلی متنوع و مختلف باشد. سلسلهٔ قارچها به دو شاخهٔ قارچ‌های ناقص یا کاذب و قارچ‌های کامل یا حقیقی تقسیم بندی می‌شوند. قارچ‌های کامل یا حقیقی خود به پنج زیر شاخه تقسیم می‌شوند که عبارتند از: ماستیگومایکوتا، زیگومایکوتا، آسکومایکوتا، بازیدیومایکوتا و دئوترومایست.

بعضی از قارچ‌ها که عمل نیتریفیکاسیون در خاک انجام می دهند با تثبیت نیتروژن به گیاهان کمک می‌کنند و بعضی دیگر به خاطر داشتن این ویژگی با گیاهان به طور همزیست زندگی می‌کنند.به این نوع از قارچها مایکوریزال یا قارچهای همزیست گفته می شود.

کپک نیز که نوعی قارچ است یک نام عمومی است که به همهٔ گونه‌های قارچهای ذره‌بینی و ناقص یا مونو لیالس که به صورت رشته‌های چندسلولی رشد می‌کنند اطلاق می‌شود.

قارچها یی که تولید میوه میکنند انواع خوراکی نیز دارند که بیشتر انها زیرشاخه بازیدیومایکوتا و از نوع قارچ چتری هستند.بعضی از قارچهای خوراکی وحشی زیر شاخه اسکو مایکوتا هستند مثل قارچ دنبلان یا قارچ تروفل. قارچ‌های خوراکی از لحاظ نوع تغذیه‌شان به دو دستهٔ: تجزیه‌کننده‌های اولیه و تجزیه‌کننده‌های ثانویه تقسیم می‌شوند: تجزیه‌کننده‌های اولیه به دسته‌ای از قارچها اطلاق می‌گردد که توانایی تجزیهٔ سلولز و بقایای مردهٔ گیاهی را دارند؛ مثل قارچهای صدفی که روی کاه رشد و نمو می کنند.اما تجزیه‌کننده‌های ثانویه برای رشد و تغذیه به محیطی احتیاج دارند که قبلاً توسط جمعیت میکروبی موسوم به بیو ماس تجزیه شده باشند. این ماده تجزیه شده اصطلاحا کمپوست نامیده می شود.مثل قارچهای پرورشی دکمه ای که روی کمپوست رشد و نمو می کنند.بنابر این طبق طبقه‌بندی فوق قارچهای Agaricus SPP. و Volvariella SPP. در دستهٔ قارچهای تجزیه کنندهٔ ثانویه و Polurotus SPP. و (Shitake)Lentinus SPP. در دسته قارچهای تجزیه کنندهٔ اولیه قرار می‌گیرند. قارچ‌های سمی که شباهت به قارچهای خوراکی دارند نیز در طبیعت رویش دارند. تغذیه از این قارچ‌ها منجر به بروز علایم مسمومیت و گاهی منجر به مرگ می‌گردد.

پرورش قارچتقسیم بندی قارچتولید قارچقارچ خوراکیقارچ سمی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.